czwartek, 12 października 2017

Jak zmotywować zespół do pracy? Dlaczego Twoi ludzie nie pracują tak wydajnie jak Ty?

Jak zmotywowac zespol do pracy


                Jesteś zaangażowanym menedżerem, który stara się dawać przykład swoim ludziom, a mimo to masz wrażenie, że Twoi ludzie nie pracują tak wydajnie, jakbyś od nich oczekiwał? Dobra wiadomość jest taka, że nie jesteś z tym sam i ten problem da się, przynajmniej w znaczącej części, rozwiązać. Zła jest taka, że musisz do siebie dopuścić myśl, że za taki stan rzeczy odpowiadasz… Ty sam Menedżerze. Jak zmotywować zespół do pracy? Odpowiedź ponieżej.


                Z okazji promocji szkolenia „Menedżer Skuteczny” mam coraz częstszy kontakt z młodymi, ambitnymi menedżerami i kierownikami zespołów, którzy skarżą się, że są bardzo mocno zaangażowani w pracę, ale mimo to ten zapał nie przekłada się na wyniki ich ludzi i całego zespołu. Często słyszę: „Karol, daję z siebie wszystko, a mam wrażenie, że oni chcą tylko wysiedzieć te 8 godzin i zrobić w tym czasie jak najmniej”. Menedżer jest osobą, która ma rozwiązywać problemy i tworzyć nowe możliwości rozwoju. Przykre, że większość menedżerów nie rozumie, że ich ludzie naprawdę chcą wysiedzieć te 8 godzin i rzeczywiście zrobić w tym czasie jak najmniej – najlepiej niezbędne minimum, które pozwoli utrzymać stanowisko i względny spokój. To normalne ludzkie zachowanie, każdy z nas chce zrobić jak najmniej i dostać za to możliwie jak najwyższe wynagrodzenie. Część menedżerów zapomina o tym. Sami są bardzo mocno zmotywowani i oczekują, że ich ludzie zmotywują się sami.

                A jak to wygląda z perspektywy pracownika? Skoro kierownik nie mówi, że coś jest nie tak, to znaczy, że poziom wykonywanej pracy przez pracownika go satysfakcjonuje. Pracownik obija się nadal, a młody menedżer bierze na siebie wciąż więcej i więcej obowiązków licząc na to, że kiedyś zespół weźmie z niego przykład. W pewnym momencie wybucha i wyrzuca z siebie całą złość. Zespół przez kilka dni pracuje wydajniej, żeby kierownik znów nie krzyczał, co utwierdza menedżera, że jego zespół to leserzy i tylko metoda kija na nich działa. Można tym kijem prowadzić zespół przez długi czas, ale załoga albo się wykruszy, albo nauczy się, jak sprawić, żeby menedżer myślał, że pracują, kiedy tak naprawdę tylko udają ciężką pracę. Jedno jest pewne, metodą kija menedżer nigdy nie stanie się liderem, za którym pójdzie jego zespół.

                Jeśli chcesz, żeby Twój zespół pracował wydajnie, Twoi pracownicy powinni dokładnie wiedzieć, czego od nich oczekujesz. To muszą być konkrety, a nie ogólnikowe slogany z kampanii politycznych, które mimo pięknego brzmienia, nie wnoszą nic.  Pracownicy powinni dokładnie wiedzieć, co leży w ich zakresie obowiązków. Powinieneś ich chwalić za każdym razem, kiedy robią to co powinni i instruować, co robią nie tak. Dzięki temu Twoi pracownicy na bieżąco będą wiedzieli, że dostrzegasz źle wykonaną pracę, ale także potrafisz pochwalić za dobrą pracę. Największy problem wielu menedżerów to popadanie w skrajności. Jedni tylko krzyczą i zwracają uwagę, a inni tylko chwalą. Twój pracownik musi wiedzieć, kiedy wykonuje pracę dobrze, a kiedy źle.

                Drugim wątkiem jest świadomość tego,  czy wiesz co motywuje Twoich ludzi? Dlaczego powinni wydajniej pracować? Co im to da krótkoterminowo i jak pozwoli zrealizować długoterminowe cele. Czy znają swoją ścieżkę rozwoju? Czy wiedzą, co mogą zyskać ciężką i wydajną pracą? Bez tego Twoim pracownikom będzie się ciężko zmotywować, a Ty znów jako jedyny zostaniesz po godzinach i będziesz się zastanawiać, „kiedy oni zaczną wydajnie pracować bez Twojej kontroli”.

                Temat motywacji i wydajności jest bardzo rozległym tematem. Dla wielu kierowników na początku ich menedżerskiej przygody dołączenie tych dwóch wskazówek do ich codziennej pracy z zespołem spowoduje znaczący wzrost wydajności, a także zadowolenia z ich pracy, a także ich zespołów.