piątek, 9 listopada 2018

Czy zatrudniłbyś samego siebie? Jak być wartościowym pracownikiem?


Cechy wartościowego pracownika

                Wartościowy pracownik – marzenie każdego pracodawcy. Jak być wartościowym pracownikiem i dlaczego warto nim być? Co zrobić, żeby być postrzeganym za wartościowego pracownika? Jeśli interesuje Cię ten temat, zapraszam do zapoznania się z poniższym tekstem.


                Czy uważasz się za wartościowego pracownika? Większość z nas odpowie, że zdecydowanie tak. Każdy uważa, że jego wkład do firmy jest duży i w pełni zasługuje na wynagrodzenie, które dostaje. Dlaczego? Nie zastanawiamy się nad tym, po prostu tak jest. Skoro mi płacą za to co robię, to znaczy, że chyba wszystko jest w porządku. Zwłaszcza dziś, kiedy mówi się, że mamy rynek pracownika i każdego pracownika docenia się szczególnie mocno.

                „Czy zatrudniłbym samego siebie”? I „czy na miejscu mojego szefa dałbym takie same wynagrodzenie komuś, kto wykonywałby moją pracę w taki sam sposób jak ja”. Większość z nas nigdy nie zadaje sobie tych pytań, a właśnie od nich powinniśmy zacząć analizę tego, czy i jak wartościowym dla firmy jesteśmy pracownikiem.

                Czy zdarzyło Ci się kiedyś w rozmowie ze znajomymi przechwalać i mówić, że w pracy to Ty tak naprawdę nic nie robisz, a płacą Ci za siedzenie na Facebooku i udawaniu pracy? O ile to są tylko żarty, to połowa problemu. Prawdziwy zaczyna się wtedy, kiedy zdasz sobie sprawę, że Twój wkład w pracę Twojej firmy jest naprawdę niewielki. Wtedy jesteś jedną z pierwszych osób, którą firma będzie musiała pożegnać, by obciąć koszty. Rynek pracownika kiedyś się skończy, a kiedy to nastąpi, spokojni o swoją posadę będą tylko pracownicy, którzy wnoszą wkład do firmy wyższy niż koszt ich wynagrodzenia.

                Co zrobić, aby być wartościowym pracownikiem? Odpowiedz sobie pytanie, jaki wkład wnosisz do firmy. Nie czym się zajmujesz, ale jaki dajesz wkład dla firmy. Przykład? Załóżmy, że jesteś trenerem sprzedaży a dyrektor pyta się, czym się zajmujesz konkretnie. Możesz odpowiedzieć „jestem trenerem sprzedaży, szkolę handlowców na podległym terenie z technik sprzedaży i motywuję do pracy”. Powiesz prawdę, ale zobacz o ile cenniejsza będzie wypowiedź: „ Jako trener sprzedaży dbam o wzrost umiejętności sprzedażowych i motywacji pracowników na podległym mi terenie. Dzięki technikom, których nauczyłem do tej pory swoich handlowców każdy z nich zamyka co najmniej 1 transakcję więcej, co daje minimum  50 tysięcy dodatkowego przychodu dla firmy w skali każdego miesiąca. W drugiej wypowiedzi trener sprzedaży jest jak sprzedawca. Dokładnie wie ile zarabia dla firmy i ile sam z tego dostaje. Jeśli jego wkład dla firmy jest dużo większy niż jego wynagrodzenie, nie tylko może być  pewny swojego stanowiska, ale ma także argumenty do rozmowy o podwyżce swojego wynagrodzenia.

                Musisz wiedzieć jaki jest Twój wkład dla firmy. Ile firma zarabia na Twojej obecności, albo ile może stracić, jeżeli Twojego stanowiska by nie była. Zawsze podkreślaj swój wkład dla firmy. Dopiero wtedy, kiedy będzie wyższy niż koszt, możesz mówić o sobie – jestem wartościowym pracownikiem. Życzę tego Wam i Waszym pracodawcom. A czy dziś, zatrudniłbyś samego siebie? I dlaczego?