Wartościowy
pracownik – marzenie każdego pracodawcy. Jak być wartościowym pracownikiem i
dlaczego warto nim być? Co zrobić, żeby być postrzeganym za wartościowego
pracownika? Jeśli interesuje Cię ten temat, zapraszam do zapoznania się z
poniższym tekstem.
Czy
uważasz się za wartościowego pracownika? Większość z nas odpowie, że
zdecydowanie tak. Każdy uważa, że jego wkład do firmy jest duży i w pełni
zasługuje na wynagrodzenie, które dostaje. Dlaczego? Nie zastanawiamy się nad
tym, po prostu tak jest. Skoro mi płacą za to co robię, to znaczy, że chyba
wszystko jest w porządku. Zwłaszcza dziś, kiedy mówi się, że mamy rynek
pracownika i każdego pracownika docenia się szczególnie mocno.
„Czy
zatrudniłbym samego siebie”? I „czy na miejscu mojego szefa dałbym takie same
wynagrodzenie komuś, kto wykonywałby moją pracę w taki sam sposób jak ja”.
Większość z nas nigdy nie zadaje sobie tych pytań, a właśnie od nich powinniśmy
zacząć analizę tego, czy i jak wartościowym dla firmy jesteśmy pracownikiem.
Czy
zdarzyło Ci się kiedyś w rozmowie ze znajomymi przechwalać i mówić, że w pracy
to Ty tak naprawdę nic nie robisz, a płacą Ci za siedzenie na Facebooku i
udawaniu pracy? O ile to są tylko żarty, to połowa problemu. Prawdziwy zaczyna
się wtedy, kiedy zdasz sobie sprawę, że Twój wkład w pracę Twojej firmy jest
naprawdę niewielki. Wtedy jesteś jedną z pierwszych osób, którą firma będzie
musiała pożegnać, by obciąć koszty. Rynek pracownika kiedyś się skończy, a
kiedy to nastąpi, spokojni o swoją posadę będą tylko pracownicy, którzy wnoszą
wkład do firmy wyższy niż koszt ich wynagrodzenia.
Co
zrobić, aby być wartościowym pracownikiem? Odpowiedz sobie pytanie, jaki wkład
wnosisz do firmy. Nie czym się zajmujesz, ale jaki dajesz wkład dla firmy.
Przykład? Załóżmy, że jesteś trenerem sprzedaży a dyrektor pyta się, czym się
zajmujesz konkretnie. Możesz odpowiedzieć „jestem trenerem sprzedaży, szkolę
handlowców na podległym terenie z technik sprzedaży i motywuję do pracy”.
Powiesz prawdę, ale zobacz o ile cenniejsza będzie wypowiedź: „ Jako trener
sprzedaży dbam o wzrost umiejętności sprzedażowych i motywacji pracowników na
podległym mi terenie. Dzięki technikom, których nauczyłem do tej pory swoich handlowców
każdy z nich zamyka co najmniej 1 transakcję więcej, co daje minimum 50 tysięcy dodatkowego przychodu dla firmy w
skali każdego miesiąca. W drugiej wypowiedzi trener sprzedaży jest jak
sprzedawca. Dokładnie wie ile zarabia dla firmy i ile sam z tego dostaje. Jeśli
jego wkład dla firmy jest dużo większy niż jego wynagrodzenie, nie tylko może
być pewny swojego stanowiska, ale ma
także argumenty do rozmowy o podwyżce swojego wynagrodzenia.
Musisz
wiedzieć jaki jest Twój wkład dla firmy. Ile firma zarabia na Twojej obecności,
albo ile może stracić, jeżeli Twojego stanowiska by nie była. Zawsze podkreślaj
swój wkład dla firmy. Dopiero wtedy, kiedy będzie wyższy niż koszt, możesz
mówić o sobie – jestem wartościowym pracownikiem. Życzę tego Wam i Waszym
pracodawcom. A czy dziś, zatrudniłbyś samego siebie? I dlaczego?