środa, 30 listopada 2016

Dlaczego warto nauczyć się sprzedawać



      Sprzedaż uważana jest za jedną z najważniejszych kompetencji przyszłości. Mimo to, wiele osób, uważa, że sprzedawanie nie jest dla nich, że to coś złego lub, że się do sprzedaży nie nadają. Dlaczego według mnie warto nauczyć się sprzedawać?

                Przede wszystkim dlatego, że mimo tego, co myślimy o sobie – każdy z nas sprzedaje. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak często. Czym jest pierwsza randka, jak nie spotkaniem handlowym? Dwie strony starają się przedstawić swoją osobę z jak najlepszej strony, dlatego ona ubiera nową sukienkę i idzie do fryzjera, a on zakłada marynarkę, mimo, że nosi ją tylko na ważne okazje.  Umiejętność sprzedaży pomaga w relacjach z bliskimi. Nie tylko na początku, bo wyobraźmy sobie, jak inaczej przebiegałyby Wasze kłótnie z partnerem, jakbyście odbierali je jako rozmowę handlową. Oczywiście z uwzględnieniem, że po drugiej stronie jest klient reklamacyjny, którego jakaś potrzeba nie jest zaspokojona na tyle mocno, że potrafi jedynie mocno roszczeniowo ten brak zaakcentować. Zamiast zastanawiać się „dlaczego ona/on znowu się czepia”, warto zastanowić się, jaka pozytywna intencja kieruje tą osobą. Oczywiście sprzedaż pomaga w relacjach z większością ludzi, jeśli wykorzystujemy ją do pogłębiania relacji, a nie manipulacji drugą osobą.

                Poza relacjami, umiejętności sprzedażowe dają mocne poczucie bezpieczeństwa i gwarancję zatrudnienia, bo choć początki są zazwyczaj trudne, to jednak najwięcej ofert pracy  jest właśnie w sprzedaży, a dobrzy handlowcy mogą liczyć na naprawdę dobre zarobki. Przekwalifikowanie się też jest dosyć proste, bo dla dobrego sprzedawcy nie jest trudno przestawić się ze sprzedaży garnków na sprzedaż odkurzaczy czy samochodów, ale żeby do tego doszło, trzeba najpierw znaleźć pierwszą pracę. Czym jest rozmowa rekrutacyjna, jeśli nie rozmową handlową? Staramy się sprzedać rekruterowi unikalny produkt – siebie jako pracownika.

                W żadnej pracy nie jest w stanie tak łatwo ocenić pracownika, jak dzieje się to w przypadku działu sprzedaży. Handlowiec oceniany jest ze skuteczności, bo od niej zależy końcowy wynik. W końcu to dział sprzedaży zapewnia finansowanie pozostałych działów każdej firmy. Stąd tak mocna presja, bo zadyszka działu sprzedaży może doprowadzić finalnie do upadku całej firmy. To nastawienie na skuteczność najlepszym sprzedawcom zostaje już na pozostałą część karier zawodowych, nawet jeśli zajmują się czymś, co z pozoru nie ma nic wspólnego ze sprzedażą, oni wciąż sprzedają: swoją wartość i skuteczność dla firm.


                Jeśli mimo wszystko nadal uważasz, że nie potrzebujesz rozwijać umiejętności sprzedażowych, to pamiętaj, że im masz większe umiejętności sprzedażowe, tym trudniej Cię zmanipulować. Bo czymże jest manipulacja, jak nie technikami sprzedaży i wpływu, wykorzystanymi w złej wierze. Mając wysoko rozwinięte umiejętności, jesteś w stanie szybko zareagować i odeprzeć takie próby manipulacji stosowanej wobec Ciebie.